Mat på resan á lá nyttigt!


Äggomelett med fiberhusk, skinka, spenat.
Morötter, keso, frukt, babybel ost, smoothie & vatten




I sommras åkte jag hem till vänner & släkten på pappas sida. Blev väldigt intresserad av att ha med mig enkel med nyttig & mättande mat. Sökte därför i två av mina favoritgrupper på facebook, Don´t Quit & Hundra grymma dagar två. Tänkt mycket länge att jag ska dela med mig av alla supertips.

Susanne (jag), Tips på matsäck: Ska resa i galet många timmar på buss, fredagnatt till lördag eftermiddag: Vad ska jag äta? Tänkte knåpa ihop egen matsäck (billig). Tänker Gi/lchf!

Heidi: har så jäkla dålig koll men frukt av allehanda slag, varför inte en fruktsallad med lite annorlunda frukter/exotiska? Finns d inga lite lyxigare mackor/matiga sallader som du kan göra med GI/LCHF tänk?

Susanne: Mackor bör undvikas. Men kan nog röra ihop något med bönor & så. Lite ostbitar & nötter

Sonja: Omelettrulle! DÖgott! För en större rulle: 2 ägg 2 msk vatten (eller grädde) 1 rågad tsk fiberhusk (inget måste, men får rullen att hålla ihop bättre) ... en gnutta salt Stek som en omelett/pannkaka, på bägge sidor. Fyll med det du gillar; t.ex. färskost, bladspenat och kallrökt lax.. Mums!! :) Om du vill köra på något som inte är macka, men är enkelt.. och du kan fylla med precis vad du vill! :))Visa mer

Tack Sonja det lät mycket intressant & gott!! :)

Sonja: NP, enkelt, gott och mättande.. och perfekt resmat som inte heter torra, trista mackor. :)

Hampus: jag brukar steka lök, tomat, vitlök och chili och fylla i en typ "hink". Sen tar jag med valfri proteinkälla (exempelvis ägg, kvarg/keso, kött...). Du kan även lägga på broccoli/blomkål för mer mättnad.

Susanne: Undviker funlight & sånt med socker/sötningsmedel. Tack för alla idéer. Smoothie i termosen går också

Ellie: Frukt… frukt… frukt!

Ida: Vart ska du?

Susanne: ‎-kolhydrater! Så mycket det bara går!

Ellie: Pastasallad Minus pastan... Kör man LCHF.. så kan du väl gnaga på en fetlagrad edamer ost eller nått.. :) osar dödsskönt i resten av bussen.

Susanne: Nä jag åker tidigare än tänkt till Ö-vik för att fira mina 3o-åringa tvillingar (top secret)! Låång bussresa! :)

Therese: En god sallad, morötter att knapra på, ägg, kesella med bär. Har du med dig en kylväska?

Sofie: Quinoa funkar bra i sallad istället för pasta

Josefin: mackor. Eller någon fet röra med typ avocado, fetaost och grejer. Har du kylklampar kan du ju ha i kyckling och sånt i. Åh nu blev jag hungrig...

Susanne: Tack snälla! Kommer nog ha kylande möjligheter :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0