Nyttiga lussekatter

30 bullar á 3 pts per bulle

75 g flytande margarin
0,5 l lättmjölk
50 g jäst
250 g Kesella mager kvarg
1 g saffran
2 dl socker
0,5 tsk salt
1 dl pofiber, (kan uteslutas)
1,7 l vetemjöl
1 st ägg
russin

Smula jästen i en degbunke.
Värm mjölken och margarinet fingervarmt och häll det över jästen.
Tillsätt Kesella, socker, salt, saffran och Pofiber (pofiber är ett slags potatisfiber som gör bullarna mer saftiga)
Häll i mjöl och arbeta degen blank och smidig tills den släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl.
Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 kusar eller andra roliga figurer. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och garnera med russin.
Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

Från bloggen 56 kilo


Saffran


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0