Yantramatta



Maria har varit gullig att låna ut sin spikmatta. Provade den på spa-kvällen och fick mer eller mindre panik. Andra gången denna vecka kändes det bättre, jag envisas med att ligga 30 minuter.
 Hittade frågor & svar om just denna matta, Yantramattan

 

Hur många piggar har Yantramattan?
- Yantramattan har 8 820 – 14 616 st. piggar och varje matta är uppbyggd av 210 – 348 blommor. Varje blomma består av 42 piggar. Piggarna är kalibrerade, vilket innebär att tillverkningsprocessen är exakt och ger ett exakt resultat, varje bladspets är lika vass (jämför gärna med andra mattor!). Vi anser att kvalitén är av betydande vikt för att uppnå optimal effekt!

 

Vilka kan använda Yantramattan?
- Alla! Den ger störst effekt på dig som stressar, sover dåligt, har låg energi, muskelspänningar, stelhet, spänningshuvudvärk, tillfällig smärta i rygg och nacke eller för dig som helt enkelt önskar bättre och djupare sömn/vila för att få mer daglig energi. Rådfråga alltid läkare vid dokumenterade medicinska diagnoser eller funderingar.

 

Vet man att Yantramattan ger resultat?
- Ja. Vi får dagligen uppskattande samtal och mail rörande spikmattans effekter.

 

Vad är det som händer i kroppen?
- Det förefaller vara så att blodcirkulationen och syretillförseln ökar till kroppens muskler och organ. Blodtrycket sänks och det är smärt- signalerna till hjärnan som frigör kroppens ”må-bra”-hormoner. Kroppens endorfiner och oxytociner ökar och ger en avslappnande effekt vilket gör att den lämpar sig ypperlig vid sömnsvårigheter. Du får ökad energi, blir piggare, får lägre blodtryck och ökat välbefinnande. Många vittnar om stark smärtlindring och att de sover bättre om nätterna.

 

Jag har bred rygg, finns det en matta för mig?
- Javisst. Yantramattan finns i 3 olika storlekar för att passa just din rygg. Medium, Large och Extra Large. Självklart ökar antalet kalibrerade piggar efter storlek på mattan. Det är dock inte nödvändigtvis så att en stor person måste ha en stor matta. Även storlek medium passar en bred rygg, men de större storlekarna behandlar ett större område. Många vill gärna använda spikmattan över stora områden, t.ex. både på rygg och rumpa, och har vid köp av annan spikmatta (av annat märke) varit tvungen att köpa två mattor. Denna problematik ville vi komma ifrån, och därför designade vi helt enkelt större mattor för att uppfylla alla tänkbara behov.

 

Är mattan hygienisk?
-Ja. Blanda lite tvättmedel i varmt vatten och handtvätta. Skölj noga flera gånger och låt dropptorka i rumstemperatur eller med fördel i friska luften. Använd inte i tvättmaskin eller torktumlare då Yantramattan och maskinerna kan skadas.

 

-Vilka effekter på huden har Yantramattan?
Det uppstår små gropar efter man legat på spikmattan men de försvinner vanligtvis efter några timmar, eller i sällsynta fall efter ett par dagar. Den rodnad som uppstår beror på den ökade blodcirkulationen och är en positiv effekt av Yantramattans kalibrerade piggar.

 

-Kan jag använda Yantramattan på andra kroppsdelar än ryggen?
Så klart kan du det, men eftersom det inte finns någon dokumentation på ökad effekt vid användning på andra kroppsdelar, vill vi i första hand rekommendera behandling av ryggen. Ryggen är trots allt kroppens enskilt största behandlingsområde och de peptidhormoner som frigörs ger effekt i hela kroppen. Nacke-skuldror-axlar kan vara skönt att punktbehandla. Då rekommenderar vi att du lägger en kudde under Yantramattan för bästa effekt.

 

Jag har acne och ärr på ryggen, kan jag använda den ändå?
-Ja. Det ska inte göra någon skillnad om man har acne eller ärr på kroppen vid användning av Yantramattan. Om man har öppna sår av acne eller något ärr som ännu inte har läkt vill vi inte rekommendera att använda sig av mattan eftersom den kan göra såren värre. Men annars är det inga problem.

 

Kan jag använda Yantramattan även fast man är överviktig?
-Ja, det är inga problem alls. Det ska inte vara smärtsamt att använda Yantramattan, det ska vara skönt men ändå göra lite ont. Det är smärtsignalerna till hjärnan som frigör kroppens ”må-bra”-hormoner. På Yantramattan kan man själv ställa in det spiktryck man vill ha genom att använda en tunnare t-shirt eller ett lakan emellan.

 

Är det farligt att ligga på spikmattan mer än 40 minuter?
-Nej. Den enda risken är att man får starkare märken på ryggen men de försvinner efter ett tag. Vi skulle inte rekommendera att ligga på spikmattan i över två timmar dagligen men om det är någon enstaka gång kan ingen skada ske, det finns många som somnar på spikmattan.

www.yantramattan.se/


Kommentarer
Postat av: Sofie

Du kommer vänja dig! Som jag sagt tidigare, använd ett lakan lr tunn t-shirt annars! Jag tyckte också att det var hemskt i början, men blir jag så avlappnad nu att jag knappt kan hålla mig vaken... Ibland lägger jag mig på den när jag ska sova på kvällen, och tar bort den efter ett par timmar när jag vaknar till...! Kanon! :)

2009-09-13 @ 20:53:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0