Dagens middag



Köttfärsgratäng 4 pers:

500 g nötfärs
1 stor gul lök
2 klyftor vitlök
6 stora tomater
1 skvätt balsamvinäger
1 burk salsa
1 burk blandade bönor
en stor knippa bladpersilja
salt och peppar
2 dl riven ost
2 dl creme fraiche

Börja med att skära tomaterna i skivor, lägg hälften av tomatskivorna i en ugnsfast form. Ringla lite balsamvinäger över och ställ in i den varma ugnen (225 grader). Finhacka sedan lök och vitlök, stek detta med köttfärsen. Slå över burken med tomatsalsa och låt detta puttra ihop en liten stund. Hacka persiljan och rör i den tillsammans med bönorna i köttfärsen, salta och peppra. Tag ur tomaterna ur ugnen och sänk värmen till 175 grader. Ha i köttfärsröran i den ugnsfasta formen, lägg över resterande tomater och strö över den rivna osten. Låt gratinera i ugnen tills osten börjar få färg. Servera med en stor sallad och kall creme fraiche till.

Recept från Linnás skafferi min favorit matblogg!



Min egen kommentar: Jättegott!
Men jag hittade ingen tomatsalsa i affären! Kanske skulle jag kollat in "tacohyllorna"
Min egen lösning blev mild tacosås och den rivna osten tog jag mozzarella.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0