Chili-och räkpaj

Så underbart god!!

4 port.

1 st chilifrukt
250 g skalade räkor
250 g keso chili
2 ägg
1 dl riven ost
salt, peppar
100 g matfett
3 msk vatten
3 dl vetemjöl


Blanda matfett och mjöl, gärna i en matberedare. Tillsätt vattnet och blanda tills degen blir smidig. Låt vila ca 10 min i kylskåp. Finhacka chili och skala räkorna. Blanda ned keso, ost och ägg. Smaka av med salt och peppar. Grädda i 225°C ca 20 min tills ytan fått fin färg.

http://svedalagirlie.blogg.se/

Nyttigare pajdeg som jag gjorde i stället


1,5 dl vetemjöl

1,5 dl gramhamsmjöl
50 g smör

1 dl kesella

Blanda ingredienserna till pajdegen i en bunke och arbeta ihop till en smulig deg.

Låt degen vila i kylen ca 30 min.
Sätt ugnen på 200 C

Kavla ut degen till en pajform på ca 25 cm, vik en ugnsfolieremsa runt kanten och nagga botten med en gaffel.

Förgrädda pajbotten i ca 10 min, låt svalna och ta bort folien.







 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0