Min trasiga högersida, historik & nuläget

ska påbörja en ny utredniningen av min kropp & det som påverkat mig sedan den 1o November 2o12.
 
Det började tidigare under den hösten, under löpningen både utomhus och inomhus på löpbandet. Det kändes som om högerfoten inte hängde med i löpstegen. Och om jag inte minns fel så kände jag mig yr och yrslig i huvudet i kroppen. Sedan började det även kännas under vanliga promenader. 
 
Alllmäntillståndet:
Trött och ansträngd kropp.
Rasade i vikt och nådde ett viktmål jag haft sedan länge.
Hade svårigheter att gå rakt, stå utan att luta åt höger. När jag satt så lutade kroppen mot höger tror jag att det var. Kompisar och kollegor fick sitta på min högersida för att stötta upp.

Blir mycket kall, om handen men det påverkar hela kroppen. 
Känner försvagningar och muskelsvaghet. har inte fullkontroll.
Utseendemässigt tycker jag att handen ser äldre ut och tydligare vener. Svagare till utseendet helt enkelt.
 
Högerfoten
Långsammare än vänstern, släpar efter och känns konstig.
De tre yttretårna började krampa (och gjorde det vid streesade situationer men även under stunder då jag inte fann förklaring till kramperna).
Vid ett tillfälle 2013 så observarade en arbetskamrat att min vad blir stenhård under en kramp. Hon försökte massera bort krampen. Tårna på foten viker sig neråt  och själva krampen gör inte ont annat än av själva ansträngningen.
Benet  levde sitt egna liv, t ex. när jag ska sitta på toaletten så flyttar sig benet sig mot vänstern. Och jag kan inte flytta benet utan får flytta benet med båda mina händer genom att flytta det med handkraft.
 
Högerhanden
Det rykte i armen, axeln & handen tappade sina funktioner. 
Handen orkar inte hålla sig uppe, det är bekvämt att bara hålla handen "neråt". När jag stod med armarma i kors så föll högern ur och med händerna i sidan så ville handen intill kroppen automamtisk. Barnen på förskolan kunde inte hålla mig i handen, eller jag kunde rättare sagt inte hålla kvar deras lilla hand i min hand. De fick hålla i ett finger eller i mina kläder.
Kan inte göra finmotoriska saker och även grovmotoriska är en svårighet. I början tappade jag allt i golvet och vardagliga saker var omöjliga. Handen levde ett eget liv.
 
Ansiktet: Kände mig sne i ansiktet under december månad. Det kändes som  om leendet stannade kvar på högersida ansiktet. Men mina nära arbetskamrater såg inte det på mig. Men känslan gick inte att ta fel på. Det försvann efter nyåret. 
 Hade svårigheter med uttal, talade lite sladdrigt & otydligt. och blev missförstådd mycket under några månader. 

Idagsläget:
Det har blivit så mycket bättre (men det blir sakta sämre, men hösten har varit fruktansvärd stressad själslig). Dommningarna har börjat krypa uppåt igen. Så nu är hela handen drabbad igen. 
Men jag orkar inte föra anteckningar och handstilen är hård och slarvig.
Kramperna i foten är borta, senaste gången var i september. Kall om högersidan, fortfarande krypningar & bortdommningar. 
Allt tar längre tid för mig, i jämförelse med en  frisk person. En längre tid under detta förlopp var högern nästan helt obrukbar. Jag har fått förlita mig mer & mer på vänstern. Många tror att jag är vänsterhänt. 
Det gör mitt arbete som pedagog på förskola ganska svårt. Allt tar längre tid. Jag har ju fått börja om lite med högersidans motorik & blivit vänsterhänt till en viss procent.
Tappar inte kraften lika snabbt som när jag mådde sämst. 

Har upplevt sista tiden att området kring triceps på vänstersida känns annorlunda vid massage, typ som blåmärke eller ömt som tunna tunna nålar. Den känslan har nog alltid varit.
Jag behöver inte hålla allt med båda händerna längre, men vissa saker gör jag bara med vänstern som t ex. telefonanvändandet.
 
Positiva symtom:
Är känsligare för beröring på hela höger arm, om "någon" rör mig så känns det så himla skönt och avkopplande. Och naglarna på högern har vuxit fortare.  
Var ett tag väldigt nedsatt i immunförsvaret, men det är helt tvärtom i längre perioder.
 
nu orkar jag bokstavligen inte skriva många ord till.
men har skrivit detta för att öka förståelsen samt ett sätt att dokumentera inför kommande utredning. 
Kommer att fortsätta inom kort.

 
Ett normalläge på min högerhand 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0