Varför blev träningen så bra?

Försöker förstå hur min kropp reagerade igår. Jag var fysiskt & mentalt trött efter en dag på jobbet. Hade bestämt mig för att gå ner, en promenad på 25 minuter. 

Men av olika orsaker så traskar jag in en och en halvtimme, senare än normalt innan jag börjar träningen. 
Och det underliga var att det blev ett pass som jag inte gav upp fören jag faktiskt kände mig färdig.  Trots en trött kropp så tränade jag nästan enligt plan. 
Kroppen har känt mig bättre starkare och tålamodigt med tid. Men utan att känna viljan att fortsätta & motivation. Måste hitta stjärnan till detta fenomen sätta ord på det. Göra träningen till viktigt för mig 

Idag var jag tidsoptimist, kom ner sent.
Igår fick allt annat bli sent & träningen dög 
Nu ska jag eftersträva flera perfekta träningstillfället. 

Sitter och sover, mitt i texten. Dags att sova. Jag får korrekturläsa kommande helg. 


Summing av veckan.

Av någon märklig anledning så blev det inte alls så mycket träning som jag tänkte. 


På måndagen så var jag uppe med tuppen till jobbet. Sedan körskola (känns som ett evighets projekt), åka ut till landet för att titta på hus. 
Hoppade över riktigt mat för att mumsa måltidersättare. Det blev jag inte stolt över. För att sedan åka till gymmet. Peppad av särbon. Klockan blev strax före 2o.oo. Så himla stolt att jag inte föll för soffan. Hemma lite sent, men övervägde det positiva. 

Det har inte hänt ofta tidigare & det kommer inte att hända. Där emot måste jag, fortfarande bli så mycket bättre på att planera. I detta fallet. Träna söndagen. För tröttheten jag hade efter en heldag hemifrån & inte hinna äta ordentligt blir inte optimalt. 
Jag klagar inte, känner mig positiv till den måndagen. Till & med stolt, för att jag prioriterar vila efter långa & tunga dagar - i vanliga fall. 

Tisdagen, då blev det ett gruppträningspass som jag fallit för. Kruxet är att jag har bara 3o min. Och i tisdags blev jag bekväm & lat så jag orkade inte fortsätta. Det var också den där planeringen. Tvättid i tvättstugan hindrade mig. 

Det skulle jag göra på onsdagen, men jag tillägnade dagen till hemmet. 
Torsdag, ett ganska lyckat rygg & Tricepspass 

Vet ni vad det bästa med denna veckan är, flera promenader, korta men några steg på plus. Och absolut ingen stress till jobbet. Haft flera minuter plus. Även min träningsmorgon i torsdags. Ramlar in 15 min innan start av dagen. Middag ute med vännerna på jobbet på torsdagen. 

På fredagen, uppe med tuppen igen. 
Jobbar 6.15-12.3o 
Läkaren på neurologiska kliniken kl. 13 med liten försening. Ett lyckat möte & undersökning. Kände mig såå glad, på riktigt... Kände lycka. Kanske har vi ett mål i sikte. 
Ner till stan för att uträtta ärenden, inte många i tid. Men inser väldigt fort att packningen som är i väskan inte hinner användas. Jag hinner inte träna. 
Min vän kommer till mig efter 16.oo (någon gång) & jag hade lite smått att förbereda innan. Första gången under veckan så känner jag, hur svårt kan det vara? 
Men cyklar hem med gott mod. Det finns en dag i morgon också. Men lördagen blir också dåligt planerad. Ställer in spinningen av olika orsaker. Kommer ner några min. senare än vad jag var tvungen till... Vilket normalt hade kvittat. Men jag hade en salongtid som under morgonen blivit skjuten framåt. 
Hur svårt ska det vara?  
Haha 

Det var dagens och månadens första. 


Härliga saknade träning!


Äntligen morgonträning. Vaknade innan klockan, men behövde verkligen ligga kvar. Det händer ibland men av bekvämligheter. Men det kändes som det behövdes. Blev lite tid, som det blir ibland. Behöver komma i säng ytterligare några minuter tidigare. I alla fall, det blev lyckat till slut. 

Andra träningspasset denna vecka, en bra blandning mellan vila (städa i min tvåa), jobb & föräldramöte denna vecka. 

15 min löpning med en bra känsla i kroppen. 30 min styrketräning rygg. Glömde stretcha när det större rummet var under renovering. 

När ni tar bilder till sociala medier och bilden inte blir så bra. Hur gör du?  
Hur får du till en motiverade, träningsinspirernade bild till Instagram. Och hur gör du om ingen bild blev tillräckligt bra för att publiceras?  

Nya tag i morgon. Godnatt på er 


Nystart måndag

Det blev nästan två veckors frånvaro från träningen. En förkylning som inte riktigt bröt ut, men som var envis. 

Efter förkylningen försökte jag vila mig helt pigg, men i måndags fick jag till lite träning. Känns lite som en nystart. 

För innan jag fick en förkylning så hade jag kommit till min målvikt. Som var att hamna under 60 kg, och det var efter tjejmilen. Lite ytligt men jag blev så glad. Nästan lyckotårar! 
Men efter det, 13 dagar utan träning!
I måndags bröt jag den cirkeln. 
Cyklade 20 minuter 
Intervaller på bandet varvade mellan promenad & lätt jogg, i 40 minuter. 
Promenad tur & retur, 50 minuter 

Känns så himla bra. Känner mig stark & glad, jag är tillbaka!  
Nu kickar vi i gång hösten! 

Dag två med morgon promenad 


Tjejmilen

Min andra tjejmil. Det var lite roligare, lite mera njutning & lite bättre för mig. 
Det som jag faktiskt känner är det finns inte riktigt samma vett & etikett som i ett blandat lopp. På tjej milen flyttar inte de som går eller springer / joggar sig åt vänster. Det är ovanligt svårt att zick zacka sig fram för att placera sig lite bättre. 
Annars är stämningen härlig & go! 
Glada spralliga tjejer. Som hejar fram varandra 
Jag är så imponerad av allas olikheter. Allas olika förutsättningar, men alla tar sig fram en mil. 

Tänk vad våra kroppar kan & orkar.

Jag sprang på 1.00.17, och det känner jag mig nöjd över. Fast kroppen kändes som jag uppnått bättre tid. 


Legworks by actic

Gruppträningspass,  legworks med fokus på lår, rumpa, mage. 

Expressklass som varandra i 30 effektiva minuter. 

Ett roligt träningspass med en energiknippe som instruktör. Det var mitt första pass på actic efter snart ett år. 
Vill tillbaka nästa vecka, trots att det är lite tokig dag. För ofta har jag tränat på morgonen & jobbar till halv sex på kvällen. Passet börjar kl. 18.oo 


Till middagen som jag fick i mig efter 18.3o, blev det köttfärssås, champinjoner, diet nudlar, stekt vitkål & tomater. 


Första träningen, andra veckodagen

Som jag hade längtat till gymmet. 

Igår blev det av, ett träningspass med ren träningsglädje. Tiden gick snabbt! 

Fokus igår var armar och mage. 
Körde mage på maskiner 
Armar i maskiner och hantlar. 
Kände mig stark och glad genom passet. 
Körde en av maskinerna för Triceps, tyckte inte att jag körde varken tungt eller reps så jag gjorde slut på musklerna. 
Men Triceps är de musklerna jag känner idag att jag körde. 
Fast det var endast en maskin. Log i min ensamhet när jag såg att det var dagens tränings mål - Triceps, rumpa & bröst (tror jag). 


Sjögräs & kikärtsbiffar gjorde jag till lunch! Det är sånt jag hinner på Semestern!


1o spontana ogenomtänkta punkter

Tusan, vad svårt det ska vara! 

Ett.  Hitta en lämplig rubrik 
Två. Förstå hur saker och ting hänger samman. 
Tre. Skapa bättre självförtroende och självbild
Fyra. Förstå skillnaden. På riktigt. 
Fem. Skapa mål och följa den 
Sex. följa planen
Sju. tro på sig själv 
Åtta. Öppna upp sig men hitta balansen med att försöka få förståelse, pushing & styrka från mina nära. Utan att låta ledsen, besviken & otacksam. 
Nio. Förstå själv att det är detta jag vill 
Tio. Förstå att det är bäst för mig. För mitt egna bästa. 

Hur svårt ska det vara? 
Detta är generellt livet mitt liv 
Men just nu träning, hälsa & körkort (jag förstår mindre än vad jag trodde) 

Bara jag kan förändra livet till det bättre!  

Bara jag! Inget jag kan kräva av någon annan. Det jag kan göra det är att be om hjälp på vägen. Och kanske någon har samma väg att gå. 

Nu ska jag ta tag i dagen, om 8 min ska jag lämna hemmet. 

Kram på er 


Samtal från neurologen på Midsommar

På förmiddagen i fredags, på midsommarafton ringde telefonen. Jag hade varit ute & sprungit en fem kilometersrunda. Påbörjat förberedelser för att fira midsommar med vänner, mitt i ett lite olämpligt tillfälle ringer telefonen 

Ser snabbt att det kan vara min läkare. Hon jag haft god magkänsla av från första träffen. Läkaren som trodde på mig, på riktigt... 

Hon ringde efter sin nattjour. 
För att berätta för mig hur min mr (magnetröntgen) hade gått.  Det visade sig att.... 
Några av mina kotor uppåt bröstryggen och nacke har utbuktningar. Och en inflammation i höger axel. Det sa hon i korta drag. 
Har varit i kontakt med vc på grund av inflammationen men det blir något att ta tag i augusti. Just för att jag inte är smärtpåverkad, utan min problematik är känselbortfall, dommningar, känslig för kyla etc. 
Tog ett modigt beslut tackvare en god & klok vän. Jag blev förvånad över att jag skrev till kiropraktor igår & ringde idag efter ett svar på mitt meddelande. 

Så, ett Kiropraktorbesök blir det på onsdag. Lite pirrigt, men är full av positiva förväntningar. Ska bli så intressant. 


45 roliga minuter

Detta skrev jag förra lördagen, men själva publiceringen blev aldrig av. Ville nog skriva mer. 


Kom till gymmet 06.31 en lördag. 
45 min senare hade jag haft ett roligt benpass. 
Sving med kettles bell 
Utfall med 12,5 kg stång
Hamstrings 
Benpress 
Hopp på box 
Vader på stepbräda 

Jag var själv till strax före sju, och nästa kom in efter sju. Jag är imponerad 
Det är lördag. Jag är imponerad av mig själv. Och glad! 
Jag blev glad och imponerad av de andra som tränade samtidigt. 

Jag var ju där så tidigt för att jag skulle resa till Kalmar lite senare. 


Träning och nostalgimusik

Startade morgonen med 65 minuters promenad. Helt underbart väder & podd med inspiratören Mia Törnblom i öronen. 


Eftersom vi hade möte igår så blev det ingen träning. Himmelen bestämde sig för att öppna sig på eftermiddagen så jag sprang inte innan mötet. Och efteråt så blev det inte heller. 
Till mötet bjöd jag på ost, finncrips, kex & tomater. Nyttigare fika, även fast även jag blev sugen på kladdkaka. 
Ingen tisdagsträning men tisdagsoromenad 

Men idag på vilodagen tog jag mig ner till gymmet 
Triceps med en hantel, en hand 4 kg 12x3 
Triceps med en hantel, två händer 9 kg 12x3 

Maskin bröst 23 kg 3x12 
Maskin Triceps 30 kg 8 + 12 +12 

Dips (med hjälp) 
Triceps med 1o kg viktplatta 

Detta skriver jag för att kunna återblicka. För att se bakåt på resan. 

Från stor till liten (85 kg minst - 55 kg)
Från mittemellan till mindre. 
Förklaring, nu får det bli förändring. Jag måste tillbaka till en trivselvikt, för att känna välmående & ta det i min takt 

Nu ska jag sova, för steget närmare målet. 
För att känna mig utvilad. 



Jag vill tillbaka till styrkan jag en gång hade & känna mig lite bättre själsligt! 

Fortsätta med bra immunförsvar & börja älska / uppskatta livet.. 


Sista dagen med träningsvärk!

Jag vet exakt vad jag utsatte mig för i söndag. Ett riktigt ordentligt benpass!  

Det ledde till en fantatisk träningsvärk & kvitto på att träningen gjorde sitt. 

För halva måndagen, hela tisdagen & onsdagen var helt sanslöst ont, så det blev opraktiskt. Igår kunde livet gå vidare, men det kändes i trapporna, när jag hade ett förskolebarn i famnen & när man skulle sitta. 
I onsdags började jag tro att jag hade fått något allvarligare än träningsvärk. Hihi. Lite tokigt att få så ont av träning. Jag är varken otränad eller amatör även om den tyngre benträningen har tagit paus. 

Det positiva är känslan att vara på rätt väg är den bästa känslan. Det bästa beviset på att jag är påväg tillbaka. 
Den energin jag haft är ett minne blott. 
Mot ä ett gott hälsoliv!! 


Hjärtebarnenslopp + benträning

I söndags blev det bubbel träning. 

Först ett riktigt kanonpass för ben & mage. 
Körde hamstrings, benspark etc. glömde vanliga hederliga benpress & "hann inte" göra favorit svingar med ketel bell. 

Men gjorde squats i smithen 7 kg stång +2o kg vikt. Det räckte för mig tydligen. 
Efter det & loppet såå vet jag exakt vad träningsvärk innebär. Detta är dag två, men redan igår på dagen, på eftermiddagen så kom träningsvärken. Normalt först för att lite senare på kvällen, kom den verkliga känslan i låren. Upp för 4 trappor var tungt, sätta sig i soffan bekvämt kändes omöjligt & har nog sällan blivit störd i sömnen. Kanske efter mina långdistans lopp. Men detta var ju bara ett vanligt efterlängtat pass. 
På 75 minuter. Som jag hade längtat till att göra ett ordentligt benpass 

Cyklade hem. Bytte om till 5o % 
Gav mig till ett naturreservat för att springa hjärtebarnenslopp. Startade 2o min senare än både min vän som startade i Kalmar & Stockholmsfolket. 

Nu ska jag träna vidare överkropp! Så skriver lite mera om loppet längre fram 


Bästa kombinationen att först köra tungt ben & sedan springa 5 km & försöka prestera. Tänkte inte på det då.... Haha känns lite extra idag. Två dagar senare!! 


Puss såå länge. 
Så mycket gladare idag!! 


Blodomloppet Linköping

För några månader sedan anmäldes arbetslaget av våra chefer till blodomloppet. Jag valde att springa milen & de andra sju ville gå. 


Veckan innan loppet så skulle vi ordna startnummer och T-shirts. En tjej på en annan förskola skulle ha min & jag åkte ner för att hämta kollegors startkit på blodtappen dagen innan. 
Tidigt på onsdagen åkte jag till förskolan där min startnummerlapp var. Inte var den där... Men åkte nöjd därifrån, för vi hade bestämt oss för ett mötas vid starten med de andra förskolorna. De skulle ta med sig sakerna åt mig, annars ringa mig om det kom upp några funderingar....

Torsdagen kom. Jag tränade styrketräning på morgonen, hade packat inför kvällen redan för jag skulle sluta 17 3o på förskolan. Min start skulle vara 19.o4. Nere i området fick jag en stress i kroppen, som handlade om att inte få min tröja och nummer 

Letade folk, ringde folk, ringde fel folk... 
Hittade folk! 
Min oro blev sann. Inget startnummer. "vi hörde inget ifrån dig..."

Ledsen springer jag mellan information - information, lämnar in väskan. Får ny startlapp & T-shirt som jag inte hinner byta om till. Springer till start 
Anfådd och jäkligt besviken på människor - för mig okända människor. 
Får starta med två andra. Tjejen är så beundransvärt snabb. Fint löpsteg & perfekt andning. Jag känner mig som en trött & törstig gris. 
Gav henne feedback. & sa även att hennes tempo skulle jag aldrig klara. Men jag gillade att springa bredvid henne & för att sedan jaga henne. 

Vid dryga 5 km var det välbehövlig vätskekontroll & strax efter så blev jag tvungen att fråga om jag fortfarande sprang rätt. Kände mig lite ensam. 
Strax efter detta sprang jag ikapp några andra tiokilometerlöpare. 
Försökte släppa min lilla besvikna känsla. Försökte få normal andning. Fick lite extra ork. Sprang in på 1.oo.17, som sedan blev ändrat till 1.oo.41 
Några minuter senare än väntat. Var nöjd i alla fall. Efter att jag släppt känslorna... 

Det blev en mysig stund med fika tillsammans med kollegorna. Matkasse från Ica. Min matlust kom aldrig. Bara törstig. Gött var det. Älskade sällskapet! 



Till vardags: godisråtta

Ni som läst min blogg under längre tid vet att jag haft extra svårt att fokusera bort socker som godis choklad & fredagsfika. Eller vardagsfika på jobbet. Jag har ätit smågodis & inte njutit. Ett tag hade vi något framme dagligen på älskade jobbet. 


Men har under senare tid efter påsk någon gång haft lite bättre fokus. Och verkligen försökt. Och lyckades speciellt fram till Göteborgsvarvet den 20 maj 
Tyckte att jag såg en bättre spegelbild 
Lite slankare. Men i den tidpunkten trodde en farmor på förskolan att jag väntade smått. 
Såå varför ska jag sluta med goda saker med sockerhalt?  
Varför ska jag äta mindre portioner? 

Har ökat konditionsträningen mer intensivt varierat & lagt på mera tid. 
Drack mera vatten ett tag
Och någon dag innan loppet så såg jag att något hade hänt på vågen. Men det är knappt någon skillnad. Men glädjen kom tillbaka. Inte alls långt ifrån delmålet. Ett nygamlat delmål. Men några dagar senare uppe på den stadiga siffran igen (för min egna dokumentation skull: 61-62 kg)

Nu vill jag inte ha godis & socker i mitt liv men varför försöka när jag inte känner att det ger något att försöka. 
Tidigare har det märkts av snabbare 
Känt mig mindre svullen snabbt och efter ett tag hoppar siffrorna ner till det bättre. 

Jag har ju en gång gått ner mer än 2o kg 
Gått upp 7 kg från trivsel kg. Och vill nog ner i alla fall 5 av de. 
Jag vet verktygen. Jag vet boven. Eller bovarna. 
Så varför fungerar inte det denna gång. Nä helhjärtat har jag inte försökt, men 75 procent hjärtat. Jag är inte redo för det helhjärtade. Jag har inte alltid varit helhjärtad under tidigare vikt resa, men det var lättare. Som jag minns... 

Men jag vill ha mina gamla jeans. Och tror att jag kan göra det 8o hjärtat i kombination med träning & kost. 
Samt förstå fördelarna med sockerfritt 
De riktiga fördelarna. 
För efter Göteborgsvarvet blev det lite lite svårare igen 

Jag har svårt att argumentera om varför jag ska sluta helt med socker & det vita mjölet. För att förväntningarna får sig en törn. 
Jag tror kroppen är för stressad efter allt som hänt. 
Men jag mår relativt bra nu. Det är ingen daglig sorg i mig,  hjärtat mår så mycket bättre. 

Såå nu såå... 
Med lite extra driv. 
Avslutar denna text nu för att försöka få lite positivt energi & driv!  
Nu ska jag snart se resultatet av träningen & minus socker. Redo eller inte! 
Hård måste bli hårdare! 


RSS 2.0