vandringar med Sofie!

Två vandringar 2o16

När jag började rensa så bestämmer jag mig för att en dag publicera de inläggen som aldrig blivit klara. Jag behövde få längta tillbaka & komma på tanken att vandringsträna.

Vadema - Hässleholm
30 januari 2o16
17 km tur igenom skog, våta märker & upplevelsen av olika väder. Vi startade vid vadema som våran vän Ida körde oss till. Vi hade andra planer tex. Sälsafari & när det blev stormvarning så bestämde vi en längre promenad i närområdet. Regnkläder, den lånade ryggsäcken & vandringskängorna på. En sträcka med alla möjliga miljöer.

Det var i lövskog & en bäck eller liten å som forsade fram. Filmade för att ljudet var så fantastisk & vackert.
Vi stannade för att fika/ äta tillsammans. Sofie bjöd på köttsoppa ur termos, skogaholmslimpa. Såå gott att äta utomhus. Lyx!

Det var ju regnigt till en början. Men vad jag minns var det bara första sträckan. Vi klarade oss & jag var lagomklädd. Lagom är bäst!
Vi klättrade & kröp på/ under rotvältor, promenerade i lagom takt, upptäckte en "bilkyrkogård" & gick i väldigt fin natur. Våtmarker & sjöar fick vi uppleva. Jag minns hur fascinerade Sveriges natur är för att vi har väldigt varierad natur i vårt land.

Några timmar senare landade vi inne i Hässleholm & vår vandring slutade. Hemma hos Sofie var jag tröttast av oss två. Med vi gjorde middag enkla goda saftiga hamburgare & potatis i ugn. Sedan blev det fest & dans med massa härliga människor.
Dagen efter var jag inte kaxig, plötsligt så kräktes jag. Bara sådär, en gång. Sofie tog en ny promenad, ensam i kombination med utegym. Den damen är inspirerande. Ingen soffpotatis enligt mig. Blir hon rastlös så går hon ut! Bästa soffan!!
Det var hon som var inspiration till nästa vandring, 2o16 (sommaren 2018 har hon idé för.) Tänk att hon vill vandra med mig i mellandagarna mellan jul & nyår. Längst med Östgötaleden.

Bjärka-Säby - södra Linköping
27 december 2o16
Vi tog bussen till Bjärka-Säby slott, kring 8.00 där vi skulle utgå ifrån. Vi lekte en stund med kameran för lite roliga bilder. Vi tror att vi såg ett vildsvin från säkert avstånd när vi åkte bussen. Det triggade igång lite känslor men vi skojade om det hela dagen.
Vi började gå i en härlig slottsmiljö, längst med vatten & verkligen nöjt. Så vackert. När vi gick längst med bilvägen stundvis kändes det som om några få tittade konstigt. Men varför ska man bara gå under ena halvåret?  När det går året om. Vi gick till en kanal för att pausa.
Sedan var det Sofie som bjöd på fikat, vid en rastplats. Te, bakverk, mina chokladpraliner & prat om livet.

Vi gick längst med kanalen och jag tyckte det var så vackert.  När vi kom till skogen kring lunchtid tog vi fram maten. En köttfärsgryta med pasta, grönsaker & bröd. Ah just det, pizzasallad i nya utflyktskittet. Termosen var gammal med till & med väskan var ny. Julklapp till mig själv!

Vi fortsatte att traska på mätta & belåtna, för att någon gång skulle mörkret komma. Vi vandrande ju under en mörk årstid. Vi gick in i skogen kring ullstämma, vidare in i vidingsjöskogen. Hittade en super perfekt vindskydd med grill. (lovade mig själv att åka dit för att grilla – snart).
Mörkret föll, och Sofie den erfarna hade tänkt till. FICKLAMPA, utan den hade vi aldrig klarat denna utflykt. Jag tror även att hon hade pannlampa  men det känns mera som en gammal dröm. Morakniven behövdes inte till vildsvinsjakt. Pjuuu!

Stundvis kändes det obehagligt, men kände mig så rik på erfarenheter. Det var en fin promenad. Från morgon till kväll.
21 km.
Jag unnade mig pizza & cola efteråt. Tillsammans med Sofie. Vilken härlig upplevelse.

Från www.visitÖstergötland.se "Relativt lättvandrad sträcka (lätt-medelsvår) som följer stigar och mindre vägar genom norra Europas största eklandskap. Leden passerar vackra hagmarker, grova ekar, slussmiljöer i Kinda kanal vid Hamra och Hovetorp samt hembygdsgården Fornhemmet och Nya slottet vid Bjärka-Säby. Gör gärna avstickare (skyltade) till Hjortkälla ålderdomliga odlingsmarker och Styvinge fornborg. Vindskydd finns vid Ekäng strax söder om Vidingsjö samt vid Hovetorp. Slottscafé sommartid i Bjärka-Säby."

Varför behöver jag vandringsträna?  Jo för jag ska åka till norska fjällen i höst, om allt går som planerat.
Jag behöver dessutom lära mig njuta av livet. För denna typ av projekt mår jag så bra av. Dessutom mår själen & alla sinnen så bra.

Plaster att vandringsträna i närområdet.
Valla
Vidingsjö, upp för "berget"
Rydskogen
Rosenkällastigen
Östgötaleden: Djurgården – vidingsjö (Linköpings naturkarta)
Längre turer i Östergötland
Omberg
Bjärka-Säby
Viggeby (Linköpings naturkarta)
Kungsbro (Linköpings naturkarta)

Efter lite bilåkande som ledde till sökning och inspirerande bilder har jag hittat ett naturreservat omkring Askersund.
Harge uddar
Stendörrens naturreservat i Södermanland.

</div

sommarens mål

Påväg hem från dagens träning kom jag på mina mål:

Springa 5 km på tiden 27 min.
Springa 10 km på 55 min.

5 kilometer, halvmilen ska klaras av innan min första semester dag.
Milen på under 55 min vill jag göra innan september. Ska även bli lättare före min vandring i Norska fjällen, 4-7 kg är målet.

För att nå dit, mera konditionsträning & se över kosten
Strama åt lite mera själv!