Ljuvligt god kladdkaka

 
Kommer ni ihåg att jag sökte efter goda med nyttiga bakrecept.
Då var det kommande kanelbullens dag, men det blev ingen bakning just den helgen. Men nu i helgen ordnade jag en god kladdkaka. För att jag väntade gäster.
 
2 dl (80g) mandelmjöl
3 msk (15 g) fettreducerad riven kokos (eller vanlig riven kokos...jag hade ingen hemma)
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 msk kokosolja
1 msk honung
3 hela ägg
8-9 dadlar (ca 105g)

1. Sätt ugnen på 175 C.
2. Smörj en form med löstagbara kanter (18 cm diameter) med kokosolja och täck den med riven kokos.
3. Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. Mixa ihop dadlar och honung till en slät smet i en matberedare. Tillsätt ägg och mixa igen.
4. Smält kokosoljan, häll i de torra ingredienserna i äggsmeten och till sist kokosoljan. Blanda väl och häll sedan i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 8-10 minuter. Kakan ska vara kladdig när du tar ut den fån ugnen. Låt svalna ca 10 minuter och ställ sedan in kakan i kylen i minst en timme. Ta ut och servera med vispad grädde, kokosgrädde, kvarg eller glass samt färska bär.
 
 receptet taget från Tasty Health 
Följer hennes instagram och lite glimtar i bloggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0