♥ Veckans Tema: Hälsa

Wikipedia om hälsa:
Hälsa
är ett begrepp som kan definieras på många olika sätt. Enligt världshälsoorganisationens (WHO) definition från 1946, som är den mest använda, är hälsa "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande", ("Health is a state of complete physical, mental and social wellbeing and not merely the absence of illness or infirmity").[1] Den svenska myndigheten Sidas (styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete) använder sig av WHO:s definition. Nationella folkhälsokommittén i Sverige definierar hälsobefrämjande arbete som "... den process som ger människor möjlighet att öka kontrollen över sin hälsa och befrämja den. /.../ För att detta ska kunna uppfyllas måste människan ges förutsättningar att kunna påverka de faktorer som kan begränsa dessa möjligheter /.../ den process som hjälper människor att uppleva en känsla av sammanhang liksom ett fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande". Enligt Nationella Folkhälsokommittén är stress och belastning, socialt stöd och nätverk, arbetssituation, självförtroende, förmåga att ha kontroll över sin tillvaro, hopp samt framtidstro faktorer som kan påverka hälsan


Mina ord om hälsa:
 
För mig är hälsa ett välmånade & tillfredsställande tillstånd 
God hälsa är a och o i livet. För att jag ska fungera, för att mitt liv ska fungera.
Hälsa är att må bra, en god syn på vad som är bra för än själv när det gäller mat, motion & livsstil.
Fysisk hälsa: Att ha en frisk & fungerande kropp
Psykisk hälsa: Energi & glädje. Att ha en känsla av välmående, en livsstil efter önskan & bra relationer.

Hälsa är brett ord, det var bredare vad jag tänkt! Oj.... Hälsa är livet!

Era ord om hälsa:
Vad är hälsa för dig?


promenad i naturen, avstressande & alldeles underbart


Kommentarer
Postat av: Helena L

Hejsan, kul att hitta hit :)



Wikipedias/WHOs "fullständiga" hälsa känns ju helt oöverstigligt... så jag nöjer mig med att hålla med dig om att ha ett tillfredsställande välmående. :)



På P1 vetenskapensvärld pratde de om filosofen Kirkegaard och "livsval" jag hörde bara början men det verkar som att vi alla bör fundera på vad vi vill. Att vilja och förmå är olika saker men utan viljan står vi stilla.

2011-10-09 @ 23:58:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0