www.fotosidan.se

Denna tjej är en riktig periodare med saker, även saker hon verkligen trivs med & är stolt över. Träning & hälsa, kan vara jätteduktig i en period, allt kännes bra & perfekt. Jag kan ha köpt en ny produkt, använder den varje dag flitigt i några veckor, sen blir det varannan dag & till slut inte alls. Lyssna på musik var en del av mitt liv förr, nu glömmer jag bort att trycka på play & ta med lurarna till telefonen. Sen jag kan "komma ihåg" i flera dagar, veckor. För att sedan falla ur. Pyssel, gå på vissa caféer, dricka te, läsa, ta hand om lägenheten, köpa frukt är några periodsaker. Bloggandet är ett sak som ni märker är en period & det skulle jag vilja få in i min vardag för det är givande. Men ibland är det inte lika peppande att ta sig tid att skriva.

Foto är typiskt en period, men det är nog för jag lär mig inget nytt & utvecklas inte inom mitt fotograferande. Varken idéerna eller kunskaperna. När jag har mycket ensamma timmar hittar jag tillbaka till sånt, de sysslorna som kräver lite tid. Fotot kräver tid och besöka gamla hemsidor. Har ett medlemskap på
fotosidan sedan är 2005, en jättebra sida för fotointresserade som vill utvecklas. Förra helgen blev jag så himla rörd, ska snart berätta mer om de rörande orden.
Men lika mycket som jag blev rörd blev det andra känslor också. Varför ska jag få så himla mycket feedback & positiv kritik på ett foto jag tog dokumenterande? För att behålla minnen. För att det skulle finnas kvar hos mig.
När bilden togs hade jag ingen teknik bakom, jag var inte intresserad av att försköka skapa en bra bild. Jag hade en aps-kamera, tryckte antagligen bara av... Det är en bild jag inte lagt ner tid, teknik eller det minsta energi på. Det mitt i ett livöde, mitt i chock. Minns att jag var lugn, men det fanns en frånvaro i mig. Senare kom tårarna.

Denna bild kan inte återskapas av mig inte av någon. Motivet är borta & motivet är mitt, heligt!
Medvetet är det svårt att skapa den situationen. De flesta andra bilder går att återskapa, "kopiera". Men denna bild, vill hitta välformulerande ord.... men denna bild ska inte någon behöva fota.  Denna bild kan inte jag återskapa, ja vill aldrig kunna göra om bilden, inte ens liknande, Ja vill inte att någon ska behöva göra ett försök att ta ett sånt foto. Ett eldhärjat hem, barndomshem ska ingen själv behöva dokmentera. Men det händer.... men många kanske inte dokumenterar den upplevelsen. Det gjorde jag & jag har fått mest & bäst kommenterer om den bild jag inte lagt någon energi på. Det är med en teknik som är oproffsig, omedveten teknik.  Var är fokusen?
Jag är glad, en av mina favorit fotografer & bloggerska innom foto har kommenterat mig. Eva Blixman, blogg & hemsida. Och några andra duktiga fotografer. Jag har fått fina & rörande kommentar. Nu har jag ett mål, att ta ett foto som jag får mycket kommenter på som jag faktiskt lagt lite kunskap i. Ett bild som har ett annat värde. 
Tolka mig rätt, jag älskar denna bild, men den är också för känslosam att få bra kommenter på. Jag vill inte att det ska vara min bästa bild. Jag vill kunna bättre än så... det som någon tyckte var snyggt med bilden är av att scannern var dålig. Kvaliten på bilden gör den magisk, effektfull. Vilket är intessant i sig, men det är slumpen att det blev så lyckat. Oj nu kan jag inte skriva av mig mer, men jag är väldigt rörd av fina kommenterer. Ingen kommentar hur bilden kunde blivit bättre. 8 kommentarer, 2 stycken har gett mig toppbetyg (en min vän Maria) & en kille angett denna som en favoritbild. Förstår ni hur många proffsiga bilder denna hemsida har? Det är amatörer & proffs från precis hela sverige plus lite till. Förstår ni mina känlor? Eller var det bara förvirrat babbel?





Trappan upp till hela mitt liv, minnen och ägodelar

Daniel 2005-12-29 13:18
Nej, allt det, minnen och liv, har du kvar. Ägodelar kan du skaffa fler av.

Det ser ut som det har brunnit?
Svar från Susanne  2010-11-21 11:01
Tänkte på minnen som finns i ägodelar, första skorna, dagböcker favorit nallen...
Det är trappan, i mitt barndomshem som brann 2001

Magnus
2006-05-25 15:39
Ser lite hemskt ut, mystiskt stämning.

Svar från Susanne 
  2010-11-21 11:11
Det ser hämskt ut, det var hämskt. Men så vackert....

Therese
2006-10-11 20:46
Vilken stämning de är i bilden..de sv/vita formatet förstärker verkligen allt. bra bild!
mvh therese

Svar från Susanne
2010-11-21 11:02
Tack, det var stämming! Bilden väcker minnen, jag älskar verkligen bilden

Eva
2006-10-11 21:32
Spännande och nästan lite skrämmande bild,
mycke känsla i den här. :o))
Bra komponerad och riktigt skön gråskala... bilden känns hur gammal som helst.
Läckert.

mvh. Eva
Svar från Susanne  2010-11-21 11:05
Tack för sin kommentar Eva!
Så underbart att få sån bra kretik från dig, jag följer din blogg & älskar verkligen dina bilder på fotosidan.
Bilden är "bara" för 2001, insåg att det är snart 10 år sedan branden. Facinerande vad tiden går.
Tusen tack!

Maria (min fotovän) 2007-02-10 12:50
Betyg: 5
känns som en bild från en gammal skräckfilm, mystisk, sorglig.
en bild som talar mycket

Lisa
2007-02-18 17:11 i Det glömda rummet
En bild med mycket stämning. Visst kan man känna den melankoliska melodin som ligger över bilden, men också den gläjde som finns i att beskåda något som känns använt och en gång älskat, vilket ger en mening.
Tycker att du har fått till en gammaldags, men ändå tidlös känsla vad gäller tekniken. Fint gjort.
mvh/lisa
Svar från Susanne  2010-11-21 11:10
Tack vad rörd jag blir! Du skriver så fint, du satte ord på något jag får svårt att beskriva.
Det är gammeldags känsla över den, men jag tror snarare att det är oteknik. Fotat med en analog aps-kamera & sedan skannad i en skanner som inte har den största kvalité. Men jag gillar det, det blir en extra känsla över det.

Tack än en gång! Det tog i mitt hjärta

Hanna
2007-04-02 18:44 i Det glömda rummet
Betyg: 5
Vilken vacker och tragisk bild. Synd att den är lite oskarp i nederdelen men jag gillar verkligen stuket. Bilden ser gammal och sliten ut. Behandlad? /Hanna
Svar från Susanne  2010-11-21 11:14
Tack för toppbetyg!
Jag fotade mitt hem för att dokumentera, sen blev några få bilder lyckade. Det var på den tiden jag inte var så intresserad av foto. Fotat med en analog aps-kamera & sedan skannad i en skanner som inte har den största kvalité. Där av den behandlade känslan.

Therese
2007-04-03 09:20 i Det glömda rummet
Lite otäck bild som ger funderingar pga titeln ,... trappan ser eldhärjad ut och det ger mig rysningar ... att på kort tid förlora alla sina ägodelar och minnen vid ett sådant tillfälle... men att man överlevt är ju värt mera,.. men det blir en sorg ialf kan jag tänka mig.... en bra bild med starkt bildspråk...

Mvh Tess
Svar från Susanne  2010-11-21 11:17
Tack för dina ord, du förstod min text i samband med bilden.
Efter en sån hör sak ser man allt med mer värde & en lycka att bara materiellt kom till skada!


Kommentarer
Postat av: Eva Blixman | Fotograf

Jag tycker fortfarande att den här bilden är ett mästerverk. Jag tror inte att det här fotot hade kunnat bli bättre.

Och jag kan förstå att det är med blandade känslor du tar emot den positiva kritiken.



Tack för din kommentar hos mej! :o)

/Eva

Postat av: Nina

Nu är ju inte jag någon fotograf, men jag tror att känsla ibland kan vara viktigare än teknik. Det är ögonblicket som gör bilden! Här har du lyckats fånga det utan ansträngning. Var stolt över den fina kritiken min vän :-) kram

2010-11-29 @ 21:53:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback