Om mitt bloggande

1 Hur länge har du bloggat? Den 9 november 2006 började jag blogga här. Det är 4 år och 10 dagar. Självklart går mitt bloggande i perioder, men försöker skriva då & då.

 2 Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga? Oj minns inte riktigt, tyckte det var mycket modebloggning & sånt som jag själv aldrig brunnit för. Men jag minns att jag blev inspirerad av Gia & hennes arbetet bakom sin blogg.

3 Vilken var den första blogg du förälskade dig i? En fotoblogg, spontant är det fotograf
Emelie Ohlsson

4 Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Ett första för sök är ju alltid det första. Jag tror inte jag utvecklat mitt sätt att formulera mig men i dagens läge är den lite mer teknisk tanke bakom. Då var det mer att skriva en rapport & en bild så klart. Enkelt & bra

5 Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? ett 10-tal, oftas är det mina vänner som jag följer just regelbundet. Söler hela tiden nya bloggar att falla för.

6 Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Det är mycket om livet bloggar i min favoritlista, men det är vänner & bekanta. Största ämnesbloggen är foto & pysselbloggar eller mat & hälsa säkert 80 procent.

7 Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om, länka.
Oj, den tål att tänkas på! Jag känner spontant att jag inte läser om bloggare som är olik mig själv, leker man inte med likasinnande (finns ett fint ordspråk på det jag vill få sagt). Men jag kom på en tjej som verkar så härlig & olik mig. Hon är yngre, blondare, roligare, gladare, busigare.... Egoinas blogg

8 Nämn en bloggare  som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om, länka.
Ida, min vän & föredetta kombo. Jag har alltid känt självsfrende med henne. Fast nu lever hon hus & familjeliv. Men vi, enligt min åsikt är lite lika & jag gillart! Min vän ida
9 Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Min familj följer inte min blogg, fast jag är säker på att pappa har adressen, lilla syster är inte intresserad. Mina vänner uppskattar att jag skriver & följer mina bloggar. Ett sätt att hänga med i mitt liv, speciellt om man bor långt bort i från varandra. Så  det finns möjlighet att ge delar ur livet

10 Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Ja, jag tror & hoppas det! Känner inte att jag försöker göra mig annorlunda. Försöker skriva för att jag tycker det är roligt, inte för att andra ska läsa. Därför skriver jag utan att vara noga & jag tänker inte direkt på vad jag skriver. Därför blir det lite flummigt, men naturligt. Tänkarspråk, jag skriver som jag tänker. Även om jag ibland försöker skriva för att få mer kommenter & få nya läsare. Men fortsätter att drömma.

11 Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Det är svårt, men jag försöker respektera mig själv & även andra. Nu vet de flesta av mina nära att jag är singel igen. Men självklart är det ibland man vill tala om mer, vill berätta men vet inte hur.
Ofta vill man skriva av sig, men får i stället formulera om eller inte skriva alls. Att hitta ord för det som man vill berätta, men vill inte att det på något sätt ska tas personligt av någon annan. Jag skriver inte heller mycket om jobbet, hur dagen varit eller försöker inte skriva om känslor som är tillfälliga.
Jag tycker mina försök duger :) 

12 Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Det som handlar mellan mig och min relationer till nära och kära. Det är privat & personligt. Tycker inte heller det är respektfullt att skriva om saker man blivit ledsen eller besviken på om det har med andra personer i ens omgivning att göra. Vänner & bekanta kan ta illa upp även om det inte är riktat till de. Jag måste utgå från att hela världen kan läsa min blogg. Vänner & fiender, inte för att jag direkt har någon fiende. Det finns sånt som är väldigt privat, mitt tidare liv, konflikter som sagt, jobbet, relationer & sexliv. Kanske kan drömma mig bort, filosofera, skriva poetiskt om kärlek. Men glöm detaljer jag tycker är privata. Kanske viskar lite hemligheter till mina vänner...

 13 I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? Egenligen är det för att jag trivs med skrivandet. Men det händer att man skulle vilja ha lite respons på något särskilt inlägg. Men ännu roligare skulle det vara att alltid ha någon kommentar på varje inlägg- drömmer! Det gör bloggandet mycket roligare & mer inspirerande att skriva nästa inlägg. Så jag talar emot mig själv, men bloggen startades inte för andras skull. Det blir mer & mer en känsla av "skriver för andra"
Är nyfiken på vad ni läsare tycker om det jag väljer att lägga upp, mina tankar, idéer & bilder. Skulle jag inte få den bekräftelsen på mina uppdateringar skulle bloggandet försvinna mer & mer. Det är upplyftande & smikrande med kommentarer, bekräftelse på att någon läser & att man finns.

14 Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej, egentligen inte. En annan människa ska upplevas i verkligheten, så det blir den verkliga människa man lär känna. Bloggvärlden är en annan värld. Där är människor inte uppriktiga & realistiska jämt. Men jag tror att ny vänskap kan starta via kontakt på detta sätt. Med förutsättning att man ser båda sidor man måste alltid uppleva en människa för att kunna ha möjligheten att göra det. Kanke lär man känna varandra fortare eller mer på djupet via skrivandet. Men inte att lära känna en person så.

15 Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Vår relation började på ett kommunity, vidare via hennes blogg & senare träffades vi. Vi har känt varandra i 4 år.
En bloggfika med massa andra för att utbyta tips & idéer skulle jag vilja prova.

16 Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Absolut, det tror jag! Jag är rätrt att många fastnar i det, kommer bort från verkligheten & bloggandet måste gå i första hand, före en själv, familj & vänskap. Det kan nog vara så för många unga som har många läsare, som måste uppdatera för att hålla kvar trogna läsare. Vara i det verkliga livet måste gå i första hand.

17 Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Nä inte direkt, lite rättelse. Jag skulle slippa om jag alltid läste igenom min text innan publicering. Men på sätt står jag för att jag skriver för min skull, jag tar mig inte tid att kolla stavfel, särskrivningar & punkt. Det är inte viktigt, även om det vore en fördel att ha det perfekt. 

18 Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Ångrar aldrig det jag vill komma fram tid, kan väl ibland velat formulera om mig men det är mest för att det ska vara finare skrivit. Jag har vänner jag tycker yttrycker sig så himla bra, jag har inte den begåvningen

19 Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Ibland för mycket idéer & för lite tid, Annars ser jag inga nackdelar med detta direkt.

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år? Ja det tror jag, jag trivs med bloggandet & vill hålla mitt bloggande vid liv. Jag tror också att det kommer att utvecklas & jag vill utvecklas!

21 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten. Sanna, Maria, Ida, Sara.... eller alla som vill!

Jag har inte läst igenom mina svar, ursäkta!


Kommentarer
Postat av: pojkmaffia

ska fixa det :D gör det senare :D puss på näsan


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback